Wanneer u een verzekering toevoegt aan u zending gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en verzekeringsvoorwaarden. Om niet voor verrassingen te staan leggen we u graag uit welke gegevens we nodig hebben en waar u als verzender rekening mee moeten houden wanneer u een verzekerde zending verstuurd. 

Welke gegevens hebben we nodig?
Bij een beschadiging vraagt de vervoerder ons om de onderstaande gegevens. Deze moeten we allemaal hebben om de claim in behandeling te laten nemen.

  • Inkoopfactuur/aankoopbewijs van het verzonden product
  • Verkoopfactuur van het verzonden product
  • Foto's van de buitenkant van het pakket, waarop duidelijk het verzendlabel te zien is.
  • Foto's van de binnenkant van het pakket, waaruit ook blijkt hoe het product verpakt is
  • Foto's van gehele, beschadigde product
  • Foto's van details van de schade
  • Beschrijving van de schade door ontvanger van het pakket

Let op: Wij moeten een claim binnen 6 dagen na levering van het pakket indienen bij de vervoerder. Wanneer de gegevens na deze periode worden aangeleverd kunnen we geen claim indienen.

Waar moet u dus rekening mee houden
Belangrijk is dat u voor het verzenden uw zending goed moet verpakken. Ook moet u hiervan foto's kunnen laten zien. Maak dus een paar foto's van de binnenkant en buitenkant van het pakket om te laten zien dat de schade niet door de verpakking komt.

Voorbeeld binnenkant pakket
Verpak de zending met het liefst schuimrubber en bubbeltjes plastic. Zorg ervoor dat de binnenkant van de zending niet kan schuiven. Maak hier dan ook een duidelijke foto van.

 

Voorbeeld buitenkant pakket
Zorg dat u een goede stevige kartonnen doos gebruikt. Het is overigens verplicht om een kartonnen doos te gebruiken om een pakket te versturen. Zorg dat er geen dingen uit deze doos steken en plak de doos stevig dicht met goede tape. Plak ook goed het verzendlabel op de bovenkant van de doos, dit label moet ten alle tijden goed leesbaar zijn. Let er ook op dat er geen tape over de barcode van het label wordt geplakt, dit kan problemen veroorzaken met het scannen van het verzendlabel. Maak ook hier een foto van. Zorg dat op de foto duidelijk het verzendlabel zichtbaar is, zodat men kan zien dat het om de desbetreffende zending gaat. 

 

 

Schade aantonen

Om aan te tonen dat het product daadwerkelijk beschadigd is moeten we hier ook foto's van aanleveren. Gezien u als afzender hier geen foto's van kan maken moet u dit vragen aan de ontvanger van het pakket. Zorg dat deze persoon hier duidelijke foto's van maakt waarop de beschadiging te zien is. Wanneer de doos ook beschadigd is moet de ontvanger ook hiervan foto's meesturen. Hoe meer bewijs hoe beter.

 

Aanleveren van een inkoop & verkoopfactuur

Om de waarde van uw zending aan te tonen hebben we een verkoopfactuur nodig van de verzonden goederen en een inkoopfactuur. Deze inkoopfactuur hebben we nodig omdat de verzekeraar geen eventuele winst vergoed over het verzonden artikel. Wanneer u geen inkoopfactuur heeft zal de verzekering 40% van de ingediende verkoopwaarde inrekening brengen als potentiële winstmarge. Houd hier dus rekening mee. Wanneer u geen factuur heeft kunt u deze aanmaken via deze link. Vul dan alle gegevens in en zet de factuurdatum op de verzenddatum. Stuur ons vervolgens een print screen van de transactie zodat we de waarde kunnen verifiëren. 

Welke items kun je niet verzekeren?

Niet alle artikelen kun je verzekeren. Extreem schade gevoelige artikelen zijn niet verzekerbaar. U bent wel vrij om deze te versturen alleen heeft het aanschaffen van een verzekering hiervoor geen zin. Zie onderstaande uitgesloten artikelen:

  • Bloemen en planten
  • Kunst
  • Katoen
  • Glaswerk / Ruiten
  • Voedsel
  • Levende dieren
  • Losse edelstenen en edelmetalen
  • Geld
  • Keramiek / porselein / servies / overige natuursteen
  • Sigaretten
  • Eieren
  • Bulk producten
  • Televisies / overige schermen

Opstarten van een claim
Log in op uw account en ga naar de sectie 'Zendingen'. Daar ziet u een overzicht van al uw zendingen en voor welke zendingen u een verzekering heeft afgesloten. Klik op de zending die beschadigd is aangekomen en maak daar een melding aan. Vervolgens vragen wij u direct naar alle gegevens die we nodig hebben om de claim ingang te zetten. 

Tip:  Vraag de ontvanger van het pakket om zo veel mogelijk foto's te maken en de beschadigde verpakking en inhoud niet weg te gooien. Deze kunnen namelijk nog van pas komen tijdens het onderzoeken van de claim.