Voorlopig heeft het Corona geen impact op onze manier van werken binnen België en Nederland. Vervoerders zoals PostNL, DHL, DPD en bPost hebben allerlei scenario’s in kaart gebracht, om de impact van bepaalde mogelijke scenario’s te beperken.

Voorlopig hebben zij beslist om onze chauffeurs en pakketpunten zo veel mogelijk contactloos te laten werken. Om die reden passen wij onze werkwijze voor pakketten met “handtekening voor ontvangst” tijdelijk aan:

Tijdelijke werkinstructie:

  • De bezorger heeft een zending waarvoor getekend moet worden (HVO).
  • De bezorger geeft aan dat hij/zij in verband met Corona de handterminal niet kan overhandigen.
  • De bezorger vraagt of hij/zij zelf voor ontvangst mag tekenen namens de ontvanger.
  • Bij akkoord: de bezorger vraagt om de naam en de drie laatste tekens van zijn/haar ID-kaart/paspoort/rijbewijs en vult dit in.
  • Bij geen akkoord:  de bezorger geeft de ontvanger aan dat de zending dan retour afzender gaat.
  • Zendingen die retour komen kunnen helaas niet gecrediteerd worden, dit in verband met overmacht.

Wat betreft pakketten naar het buitenland zijn vertragingen reëel in de landen waar momenteel de grenzen worden gesloten. Voor de pakketverzendingen in Europa kunnen wij u het volgende mededelen:

Overzicht status per land
In alle landen is pakketbezorging nog steeds mogelijk, maar in sommige landen gelden er bepaalde uitzonderingen. 

De volgende uitzonderingen zijn van toepassing:

  • Nederland
    • 5 weken LockDown
      Op maandag 14 december 2020 is bekend gemaakt tijdens de persconferentie, dat alle winkels komende 5 weken hun deuren moeten sluiten. Servicepunten voor postpakketten mogen open blijven. Deze winkels mogen echter geen reguliere verkoop meer doen enkel pakketten aannemen. Voor PostNL zullen de meeste pakketpunten beschikbaar blijven maar voor DHL en DPD ligt het aan de winkel zelf of ze hiervoor open willen blijven.
  • Belgie (minder inleverpunten beschikbaar)
    • PostNL-punten weer actief
      Op woensdag 6 mei heeft de Veiligheidsraad aangekondigd dat niet-essentiële winkels vanaf maandag 11 mei weer kunnen openen.
      De pakketten die voor 18 maart 12:00 uur nog niet waren opgehaald, bleven opgeslagen op een PostNL-punt. Hiervoor geldt vanaf opening van de locatie een nieuwe ophaaltermijn van 7 dagen. Consumenten zullen hier per mail van op de hoogte gebracht worden.
    • Bpost pakketpunten zijn in de meeste gevallen nog gewoon geopend.
  • Oostenrijk
    • Postcodes waar geen bezorging mogelijk is: 6553, 6555, 6561, 6562, 6563, 6580, 9844. Voor de overige postcode, indien mogelijk pakketten rechtstreeks naar de ontvanger adresseren.
  • Italië
    • Leveringen aan zakelijke klanten zijn slechts zeer beperkt. Indien mogelijk pakketten rechtstreeks naar de ontvanger adresseren.
    • Postcodes startend met 24xxx en 25xxx kunnen weer geleverd worden! Wel kan het zijn dat deze zendingen nog wat extra vertraging hebben.
  • Tsjechië
    • Postcodes waar geen bezorging mogelijk is: 78321, 78324, 78391, 78401
  • Duitsland
    • Mogelijke vertragingen als gevolg van grensblokkeringen van Luxemburg en Polen. Indien mogelijk pakketten rechtstreeks naar de ontvanger adresseren. 
  • Frankrijk
    • Geen zaterdagleveringen meer van toepassing. Indien mogelijk pakketten rechtstreeks naar de ontvanger adresseren.
  • Polen
    • Pakketverzendingen mogelijk, alleen kunnen vertragingen oplopen als gevolg van de controles aan de grenzen. Verwachting vertragingen tot 1 à 2 dagen. Indien mogelijk pakketten rechtstreeks naar de ontvanger adresseren.
  • Ijsland
    • Mogelijke vertragingen doordat de luchthaven van Kopenhagen niet bereikbaar is.
  • Hongarije
    • Mogelijke vertragingen door grensblokkeringen Oostenrijk
  • Spanje
    • Op de meest postcodes worden weer pakketten bezorgd, maar wel met vertraging. Dit geldt nog niet voor de postcode 10900, 10374, 24763.
  • Verenigd Koninkrijk
    • In het Verenigd Koninkrijk is recent een nieuwe en erg besmettelijke variant van het coronavirus opgedoken. Zoals u waarschijnlijk in de media hebt kunnen lezen, is er sinds vandaag geen trein-, lucht- en bootverkeer meer mogelijk naar het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor is het in de praktijk onmogelijk geworden om pakketten in het Verenigd Koninkrijk af te leveren. Pakketten die al onderweg zijn en nog niet in het Verenigd Koninkrijk zijn aangekomen, zullen daarom ook retour komen. De pakketten die afgelopen vrijdag 18 december zijn verstuurd, zijn wel in het Verenigd Koninkrijk aangekomen. Zendingen die vanaf vandaag worden aangeleverd, zullen tot nader order ook retour komen.
      • Door deze gebeurtenis zijn ook alle services naar het Verenigd Koninkrijk tot nader order niet meer beschikbaar.
      • Er kunnen ook geen pakketten verstuurd worden naar Ierland. Deze zendingen verlopen namelijk via het Verenigd Koninkrijk. Ook hier geldt dat alle services naar Ierland tot nader order niet meer beschikbaar zijn.

Uiteraard houden wij de berichtgeving in de gaten, want de ontwikkelingen volgen elkaar snel op.

Indien er ontwikkelingen zijn zullen we u daar via deze pagina van op de hoogte stellen.